Please use this identifier to cite or link to this item:
https://siaiap39.univali.br/repositorio/handle/repositorio/1188
metadata.dc.type: | Dissertação |
Title: | Construção de tecnologia avaliativa da especialização em saúde da família e comunidade na perspectiva dos egressos |
Other Titles: | Construction of Assessing Technology of the Specialization on Family and Community Health under the perspective of the graduates |
metadata.dc.creator: | Freitas, Angelita Kellen de |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Próspero, Elisete Navas Sanches |
metadata.dc.contributor.referee1: | Cutolo, Luiz Roberto Agea |
metadata.dc.contributor.referee2: | Benito, Gladys Amelia Vélez |
metadata.dc.description.resumo: | Este estudo objetivou desenvolver tecnologia de avaliação do Curso de Especialização em Saúde da Família e Comunidade, considerando a perspectiva dos egressos, no que se refere à sua atuação na Estratégia Saúde da Família (ESF). A metodologia consistiu na realização da construção do Diagrama de Árvore decompondo o programa em categorias com a colaboração de Experts; submeteu o Diagrama ao Método do Júri definindo pesos para as categorias e consensuando as opiniões de Especialistas; construiu o instrumento de avaliação, um questionário, balizado no último nível do diagrama. O Diagrama resultante ficou constituído por 03 eixos estruturantes ou categorias do primeiro nível, a saber: Sistema Conceitual, Atributos da ESF e Processo de Trabalho na ESF. A concordância entre os Juízes foi calculada pela mediana, apontando como de muita importância estes 03 eixos e ainda as seguintes categorias de detalhamento ou de segundo e terceiro nível: determinantes sociais, conceito ampliado de saúde, PSF, regulamentação do PSF, estrutura familiar, integralidade, atenção domiciliar, visita domiciliar, assistência domiciliar, territorialização, acolhimento, vínculo, intersetorialidade, trabalho em equipe e planejamento local. As demais categorias obtiveram importância mediana ou alta, o que justificou a manutenção de todas. O Questionário foi construído a partir do último nível do Diagrama, representado pelas categorias de maior detalhamento. O estudo contribuirá com as práticas avaliativas na Educação na Saúde no Tocantins e possibilitará mudanças na cultura avaliativa local pertinente ao programa estudado, podendo ser estendido aos outros programas de formação em saúde. Também possibilitará um olhar mais crítico sobre a práxis na ESF |
Abstract: | This study had the objective of developing an assessing technology of the Specialization Course on Family and Community Health by considering the perspective of graduates regarding their performance in the Family Health Strategy (ESF). The methodology consisted on performing the construction of the Tree Diagram by decomposing the program into categories with the collaboration of Experts; it submitted the Diagram to the Jury Method by defining the weights for the categories and setting a consensus among the Specialists´ opinions; and, it constructed the assessing instrument, a questionnaire, validated at the last level of the diagram. The resulting Diagram comprised 03 structuring axis or categories of the first level, that is: Conceptual System, ESF Attributes and Work Process in the ESF. The agreement among the judges was calculated according to the average, by pointing out these 03 axis as very important and, yet, the following detailing categories or those of second and third levels: social determinants, broadened health concept, PSF, PSF regulation, family structure, integrality, home care, home visit, home assistance, territory approach, welcome, bond, inter sectors approach, team work and local planning. The remaining categories received mean or high importance what justified the maintenance of them all. The Questionnaire was constructed starting from the last level of the Diagram represented by the categories of higher details. The study will contribute for the assessing practices regarding Health Education in Tocantins and make possible changes in the local assessing culture related to the studied program and may be extended to other programs of health education. It will also make possible to draw a more critical glance at the ESF praxis |
Keywords: | formação de recursos humanos avaliação educação na saúde saúde da Família education of human resources assessment health education family health |
metadata.dc.subject.cnpq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::SAUDE PUBLICA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | BR |
Publisher: | Universidade do Vale do Itajaí |
metadata.dc.publisher.initials: | UNIVALI |
metadata.dc.publisher.department: | Saúde da Família |
metadata.dc.publisher.program: | Mestrado em Saúde e Gestão do Trabalho |
Citation: | FREITAS, Angelita Kellen de. Construction of Assessing Technology of the Specialization on Family and Community Health under the perspective of the graduates. 2009. 109 f. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2009. |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://siaiap39.univali.br/repositorio/handle/repositorio/1188 |
Issue Date: | 2-Dec-2009 |
Appears in Collections: | Importação Nova 20150826 Coleção |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Angelita Kellen de Freitas.pdf | 2,98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.